راهنمای کامل درست کردن رنگ مو در منزل 🌟​👩🏻​👩🏻‍🦰

درست کردن رنگ مو در منزل

رنگ مو یکی از فرآیندهای آرایشی بوده که در دنیای امروز مورد توجه بسیاری از بانوان و آقایان قرار گرفته است. تغییر رنگ موها می‌تواند در زیبایی چهره تاثیرگذار باشد و تغییر بسزایی در چهره‌ فرد ایجاد کند. رنگ کردن موها می‌تواند در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام شده و یا در منزل صورت گیرد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رنگ کردن موها در منزل کاری غیرممکن است. حال آن که با دانستن برخی نکات می‌توان این فرآیند زیبایی را در خانه انجام داد و تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

در این مقاله قصد داریم با اقدامات لازم قبل و بعد از رنگ کردن موها در منزل آشنا شده و نکات مهم در رابطه با رنگ مو و ابزار لازم برای این امر را به شما معرفی کنیم. بنابراین اگر تمایل دارید، موهایتان را در خانه و با خیال راحت رنگ کنید، حتما نگاهی به این متن داشته باشید.

رنگ مو چیست؟

تغییر رنگ مو

رنگ مو از پرکاربرترین محصولات مو است که برای تغییر ظاهری  خانم ها و آقایان در دنیا ساخته می شود. معمولا اولین چیزی که به ذهن خانم ها می رسد تغییر رنگ مو و یا استایل مو است. رنگ مو مهمترین قسمت از آرایش و زیبایی ظاهری هر فرد است. می توان گفت انتخاب رنگ مو در شخصیت شما نیز تاثیر دارد. از دوران مصر باستان تا به امروز رنگ کردن موها دربین خانم ها یک روش زیبایی محسوب می شد. این روش ها به مرور زمان در طی تاریخ دست خوش تغییرات بسیاری بوده است و همچنان در بین افراد جامعه و مخصوصا خانم ها علاقه به رنگ مو، ثابت باقی مانده است. چه بسا امروزه در دنیای مد و آرایش و زیبایی، رنگ مو حرف اول را در زیبایی ظاهری می زند.  به ‌طور کل درسال‌های بسیار دور خانم‌ها از مواد طبیعی مانند حنا، گردو، فندق سوخته و… برای رنگ کردن موهایشان استفاده می‌کردند که خواص زیادی نیز داشت. ساخت و ترکیب درست رنگ مو درخانه نیز یکی از مسایلی است که خانم‌ها علاقه دارند آن را بیاموزند. درادامه با مجله عروسی سوریتو همراه باشید تا شما را با مراحل اولیه و وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن مو در خانه آشنا کنیم.

رنگ مو

نکات مهم درباره رنگ مو

برای اینکه بتوانید موهای خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر در خانه رنگ کنید، باید قبل از اقدام به رنگ کردن موها نکاتی را در رابطه با درجه‌بندی رنگ‌ها و تناسب هر رنگ با پوست و موی خود بدانید. از جمله نکاتی که قبل از اقدام به رنگ کردن باید مد نظر قرار گرفته و انجام شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شناخت درجه‌بندی رنگ‌ها

اگر به رنگ‌‌های موجود در بازار توجه کرده باشید، هر رنگ با یک شماره درجه‌بندی شده است. درجه‌بندی رنگ‌ها از عدد 1 تا 10 بوده که درجه رنگ 1 به معنای تیره‌ترین حالت رنگ و درجه‌ رنگ 10 به معنای روشن‌ترین حالت رنگ مربوطه می‌باشد.

به عبارت کلی اگر بخواهیم طیف رنگی درجات رنگ مو را بررسی کنیم باید گفت که درجه‌ 1 مربوط به رنگ سیاه، درجه‌ 2 مربوط به رنگ قهوه‌ای خیلی تیره، درجه 3 مربوط به رنگ قهوه‌ای تیره، درجه 4 مربوط به رنگ قهوه‌ای، درجه‌ 5 مربوط به رنگ قهوه‌ای متوسط، درجه‌ 6 مربوط به رنگ قهوه‌ای روشن، درجه‌ 7 مربوط به رنگ بلوند تیره، درجه‌ 8 مربوط به رنگ بلوند متوسط، درجه 9 مربوط به رنگ بلوند روشن و درجه‌ 10 مربوط به رنگ بلوند پلاتینی روشن می‌باشد.

برخی از کاتالوگ‌های رنگ علاوه بر این درجات، درجه رنگ 11 و 12 را نیز دارند که این رنگ‌ها در صورت ترکیب با رنگ‌های اصلی سبب روشن‌تر شدن رنگ مو می‌گردد. برای چنین مواردی بر روی رنگ‌ها یک عدد اعشاری در نظر گرفته شده که شماره‌ قرار گرفته بعد از ممیز نشان‌دهنده‌ مقدار ترکیب رنگ اصلی با رنگ فرعی است.

توجه به شماره‌ اکسیدان

ماده تسریع‌کننده‌ فعالیت شیمیایی که همراه با رنگ استفاده می‌شود، تحت عنوان اکسیدان شناخته می‌شود. این اکسیدان‌ها دارای مدل‌های مختلفی بوده و از درجه‌بندی متفاوتی برخوردار هستند. اکسیدان‌های شماره‌ 1 رنگ را به طور جزئی باز می‌کنند. همچنین اکسیدان‌های شماره 2 قدرت روشن‌کنندگی و باز‌کنندگی موی سفید را داشته و اکسیدان‌های درجه 3 بیشترین میزان روشن‌کنندگی را دارند.

اگر از اکسیدان‌های درجه بالا برای رنگ کردن موها استفاده شود حجم زیادی از سولفور موها از بین می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود از اکسیدان‌هایی با درجه‌ کم استفاده شود. در هنگام استفاده از اکسیدان به این امر توجه داشته باشید که اکسیدان‌ها حاوی ماده‌ خطرناک آمونیاک بوده که اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرند، می‌تواند سبب سفت شدن موها، کاهش قطر مو، جدا شدن پیوندهای سولفور مو و کاهش وزن مو شوند.

انتخاب رنگ مو متناسب با رنگ پوست و رنگ چشم

در هنگام انتخاب رنگ علاوه ‌بر دخیل کردن سلیقه، باید انتخابی متناسب با رنگ پوست و در برخی موارد رنگ چشم‌ها داشت. چرا که انتخاب یک رنگ نامتناسب با رنگ پوست می‌تواند سبب بیشتر نشان دادن سن فرد شده و یا بخش عظیمی از زیبایی چهره‌ فرد را پنهان کند.

  • افرادی که پوست تیره دارند، بهتر است از رنگ‌های شرابی، فندقی، مسی، شاه ‌بلوطی و آجری استفاده کنند.
  • کسانی که رنگ پوست روشنی دارند، بهتر است به سراغ رنگ موهای بلوند خاکستری یا صدفی، بلوند دودی، قهوه‌ای مات، هایلایت قرمز یا هایلایت آبی بروند.
  • افرادی که پوست گندمگون و برنزه دارند، بهتر است از رنگ‌های عسلی، قهوه‌ای، فندقی، گلبهی، کرم نخودی، مسی و شیری استفاده کنند.
  • کسانی که پوست صورتی و سرخ دارند، باید به سراغ رنگ‌های قهوه‌ای تیره، زیتونی تیره و کرم گلی بروند.
  • بهترین رنگ مو برای افرادی با چشم‌های آبی رنگ‌های آبی خاکستری، آبی تیره، قهوه‌ای و مشکی است.
  • مناسب‌ترین رنگ برای افرادی با چشم‌های کهربایی رنگ موهای طلایی، مسی، فندقی و قهوه‌ای سوخته می‌باشد.

شناخت خنثی‌کننده‌های رنگ مو

باید بدانید که رنگ مو ترکیبی از رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و زرد است. بر همین اساس تعیین رنگدانه‌ زیرین مو حائز اهمیت می‌باشد. زمانی که رنگی بر روی موها گذاشته می‌شود، ممکن است با رنگدانه‌ زیرین مو هماهنگ نباشد و به این ترتیب رنگ دلخواه حاصل نشود. در چنین مواردی باید از رنگ مخالف آن رنگ استفاده شود.

به عنوان مثال در صورتی که رنگ مو دارای پایه‌ نارنجی باشد، باید از رنگ سبز بر روی موها استفاده شود تا به رنگ قهوه‌ای درآید. یا در صورتی که رنگ مو ته‌مایه‌ زرد دارد، با استفاده از رنگ بنفش می‌توان زردی مو را گرفته و یک رنگ طبیعی به موها بخشید.

نوک‌گیری موها را فراموش نکنید

قبل از آن که اقدام به رنگ کردن موها کنید، بهتر است نوک موها که دچار موخوره شده و همچنین قسمت‌هایی از مو که خشک و آسیب‌دیده هستند را کوتاه کنید. چرا که این قسمت‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند رنگ را به خوبی نگه دارند و همین امر سبب می‌شود تا پس از مدتی رنگ مو در این قسمت‌ها تغییر کرده و بد رنگ شود.

درصد سفیدی مو را مد نظر قرار دهید

افرادی که موهایشان در برخی نواحی سفید شده است و تمایل به رنگ کردن آن‌ها دارند، باید به درصد سفیدی مو توجه کرده و متناسب با این امر نسبت به تهیه‌ رنگ مناسب اقدام کنند. از آن‌جایی که موهای سفید معمولا در برابر رنگ مو مقاوم‌تر بوده و از طرفی رنگ خود را نیز سریع‌تر از دست می‌دهند، لازم است تا از رنگی یک درجه تیره‌تر نسبت به رنگ مو مورد نظر بر روی قسمت‌های سفید مو استفاده شود و مدت زمان بیشتری نیز رنگ مو بر روی موها باقی بماند.

توجه به جنس مو

افرادی که موی زبری دارند باید بدانند که موهای زبر در برابر رنگ مو مقاوم‌تر هستند. بنابراین باید پیش از اقدام به رنگ کردن مو، موها با استفاده از روغن‌تراپی و دیگر روش‌ها نرم شود تا لایه‌های کوتیکول مو بتوانند رنگ را بهتر جذب کنند.

از تست رنگ مو غافل نشوید

اگر تا به حال از رنگ مو استفاده نکرده و یا می‌خواهید رنگ جدیدی را امتحان کنید، حتما قبل از آن که تمام موهای خود را به رنگ مو آغشته کنید، رنگ را روی گردن یا گوش امتحان کرده تا از عدم ایجاد حساسیت اطمینان یابید. همچنین لایه‌ نازکی از موها را رنگ کنید تا مطمئن شوید رنگ انتخابی متناسب با رنگ پوست و سلیقه‌ شماست.

ابزار لازم جهت رنگ کردن مو

برای رنگ کردن موها در خانه باید از برخی وسایل مخصوص رنگ مو استفاده شود. از جمله لوازم مورد نیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. رنگ اصلی مو که می‌تواند از میان رنگ‌های گیاهی، رنگ‌های دائمی، رنگ موهای صناعی، رنگ موهای نیمه موقت و رنگ موهای متالیک انتخاب شود.
  2. اکسیدان که متناسب با جنس مو و میزان روشن‌کنندگی مورد نظر می‌تواند از میان انواع 3 درصد، 6 درصد، 9 درصد و 12 درصد انتخاب شود.
  3. مرطوب‌کننده که در اطراف ناحیه‌ رنگ کردن مو استفاده شده و از رنگ گرفتن پوست جلوگیری می‌کند.
  4. دستکش یک بار مصرف که برای محافظت از پوست دست استفاده می‌شود.
  5. قلم رنگ مو
  6. ظرف غیرفلزی برای ترکیب یکنواخت رنگ و اکسیدان
  7. محافظ لباس برای جلوگیری از برجا ماندن لکه‌های رنگ بر روی لباس
  8. کلیپس و گیره برای تقسیم‌بندی و بستن موها
  9. شانه‌ دندانه درشت و شانه‌ دم‌باریک برای تقسیم‌بندی مو، باز کردن گره‌های مو و اطمینان از رسیدن رنگ مو به تمامی تارهای مو
  10. کلاه مخصوص برای پوشاندن موها پس از آغشته کردن آن‌ها به رنگ

در ادامه به بررسی بیشتر بعضی از موارد می‌پردازیم، تا دید بهتری داشته باشید.

رنگ مو

یکی از نکات کلیدی در انتخاب رنگ مو، نوع و کیفیت مرغوب آن محصول است. رنگ مرغوب موهای شما را درخشان می کند. از دیگر ویژگی های رنگ موی خوب، پایداری و تثبیت آن می باشد و در آخر رنگ موی خوب و با کیفیت از ایجاد حساسیت و آلرژی پوستی جلوگیری می کند. انواع رنگ را می توان به  ۵ دسته کلی تقسیم کرد. رنگ های گیاهی، رنگ های دائمی، رنگ موهای صناعی، نیمه موقت و متالیک. انتخاب هر یک از این رنگ‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. بنابراین توصیه می کنیم برای انتخاب رنگ موی مناسب با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بهترین رنگ را متناسب با جنس و رنگ موهای شما پیشنهاد دهند.

اکسیدان

اکسیدان جز جدایی ناپذیر از رنگ مو است. اکسیدان به عنوان فعال کننده رنگ استفاده می شود. اکسیدان ها را با درصد مشخص استفاده می کنند. مثلا هر چه درصد آن بالا باشد، میزان روشن کنندگی مو بیشتر است و اگر درصد اکسیدان پایین باشد میزان روشن کنندگی مو کمتر است. لازم است بدانید که اگر از اکسیدان مناسب و خوبی استفاده شود، از آسیب رسیدن به موهای شما جلوگیری می کند. به طور کلی اکسیدان ها را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد. اکسیدان ۳ درصد، اکسیدان ۶ درصد، اکسیدان ۹ درصد و ۱۲ درصد. همانطور که گفتیم نسبت رنگ به اکسیدان بسیار مهم است و بهتر است پیش از درست کردن رنگ مو در منزل اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

مرطوب کننده

مرطوب کننده از اطراف محل رویش مو پوست صورت هنگام رنگ کردن، محافظت می کند. در هنگام رنگ کردن سریع لکه ایجاد شده را با پاک کننده مناسب پاک کنید. زیرا ممکن است تا پایان کار لکه ها ثابت شود.

دستکش یکبار مصرف

این را در نظر داشته باشید که استفاده از دستکش چه در هنگام رنگ کردن مو و چه هنگام شستشوی موها بسیار مهم است زیرا استفاده از دستکش برای محافظت از پوست دست شما لازم و ضروری است. همچنین از ایجاد لک بر روی پوست دست شما جلوگیری می کند. بنابراین بهتر است دو جفت دستکش در کنار خود داشته باشید.

قلم رنگ مو

قلم مو یا براش رنگ مو ابزاری است که این امکان را به شما می دهد به راحتی رنگ را در کاسه و یا ظرف مورد نظر ترکیب کنید از طرفی با داشتن براش رنگ شما به خوبی می توانید رنگ مورد نظر را روی قسمت های مختلف موهای خود بگذارید. قلم رنگ مو ابزار مهم رنگ کرد مو است و به رنگ ها و طرح های متنوعی در بازار موجود است که می توانید بنابر سلیقه خود انتخاب کنید.

محافظ لباس

برای محافظت از لباس یا پوست بدنتان قبل از شروع رنگ کردن مو، یک پیراهن جلو دکمه دار و یا یک پیش بند یکبار مصرف تهیه کنید. در غیر این صورت باید شما لباسی به تن کنید که به راحتی از سر بیرون آید تا لباس شما رنگی نشود. برخی از خانم ها پیش بندهای مخصوص رنگ کردن را تهیه می کنند و برخی نیز تنها از یک کیسه یکبار مصرف و یا یک حوله مخصوص برای اینکار استفاده می کنند. 

رنگ مو

اقدامات لازم پیش از رنگ کردن مو

از جمله اقداماتی که قبلا از رنگ کردن مو باید انجام شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شستن موها 24 ساعت تا 48 ساعت قبل از رنگ کردن

چربی طبیعی مو می‌تواند در جذب بهتر رنگ توسط ساقه مو موثر باشد و همچنین ماندگاری رنگ را بیشتر کند. از این رو توصیه می‌شود تا حداقل 24 ساعت قبل از رنگ کردن مو، موها شسته نشود. همچنین بهتر است از نرم‌کننده قبل از رنگ مو استفاده نگردد. با این حال اگر فردی موهای بسیار خشکی دارد، می‌تواند چند روز قبل از رنگ کردن موها از نرم‌کننده استفاده کند.

موها را کاملا شانه کنید

قبل از آن که اقدام به رنگ کردن مو کنید، تمامی گره‌های مو را باز کنید تا در حین رنگ کردن مشکلی ایجاد نشود. باز کردن گره‌های مو کمک می‌کند تا رنگ به طور یکنواخت به تمامی تارهای مو برسد.

چرب کردن ناحیه اطراف موها

موقع رنگ کردن مو احتمال آن‌که رنگ به پوست صورت و گردن مالیده شود، وجود دارد. رنگ مو باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. بنابراین باید از وازلین، مرطوب‌کننده، بالم لب یا انواع چرب‌کننده‌ها در ناحیه‌ اطراف تارهای مو استفاده شود تا پوست رنگ نگیرد.

موها را تقسیم‌بندی کنید

قبل از آن که به سراغ رنگ کردن مو بروید موها را به 4 قسمت تقسیم‌بندی کنید تا به این ترتیب بتوانید راحت‌تر و منظم‌تر موهای خود را رنگ کنید.

نحوه صحیح رنگ کردن مو

زمانی که اقدامات قبل از رنگ را انجام داده و رنگ و اکسیدان را با نسبت مناسب ترکیب کردید، نوبت به رنگ کردن موها می‌رسد. برای رنگ کردن موها مراحل زیر را طی کنید.

  1. همانطور که گفته شد باید ابتدا موها به 4 دسته تقسیم شود. برای این امر از یک شانه‌ دم باریک استفاده کرده و یک خط عمودی و افقی در مرکز سر بکشید. به این ترتیب موها را به 4 قسمت تقسیم کرده و با گیره مو یا کلیپس ببندید.
  2. رنگ کردن موها را به صورت لایه لایه انجام دهید. برای رنگ کردن موها باید از ناحیه‌ پشت سر شروع کنید.
  3. از آن‌جایی که ریشه‌ مو سریع‌تر از ساقه‌ مو رنگ می‌گیرد، باید رنگ کردن ریشه در آخر کار انجام شود. بنابراین ابتدا ساقه‌ موها را تا نزدیکی ریشه رنگ کنید و پس از رنگ کردن تمامی ساقه‌های مو به سراغ رنگ کردن ریشه‌ها بروید.
  4. پس از آغشته کردن تمامی موها به رنگ از شانه‌ دندانه درشت استفاده کرده و با حرکت آرام آن از بالا به سمت پایین مطمئن شوید که تمامی تارهای مو به رنگ آغشته شده است.
  5. در مرحله‌ بعد کلاه رنگ را بر روی موها گذشته و بین 30 تا 45 دقیقه صبر کنید تا موها رنگ بگیرد.
  6. در این فاصله وازلین و مرطوب‌کننده را از صورت و گردن خود پاک کنید تا پوست رنگ نگیرد.
  7. پس از رنگ گرفتن موها نوبت به شستشوی موها می‌رسد. برای شستن موها بهتر است از آب سرد یا ولرم رو به سرد استفاده شده و پس از شستشوی کامل از ماسک مو و نرم‌کننده استفاده گردد. آن‌چه اهمیت دارد این است که از این مرحله به بعد شستن موها باید با استفاده از شامپوهای مخصوص موی رنگ شده انجام شود.
  8. خشک کردن و حالت دادن موها پس از شست‌وشو می‌تواند مانند قبل انجام شود.

لازم به ذکر است که در صورت راضی نبودن از رنگ، بهتر است حدود دو هفته صبر کرده و سپس نسبت به تغییر رنگ مو اقدام کنید.

رنگ مو

ساخت برخی از ترکیب رنگ‌های پرطرفدار

حتما می‌دانید که در بسیاری از موارد برای رسیدن به رنگ دلخواه نیاز به ترکیب کردن چند رنگ مختلف با یک‌دیگر می‌باشد. همچنین اگر به دنبال رنگ‌های روشن هستید در بسیاری از موارد قبل از رنگ کردن مو باید از دکلره برای بی رنگ کردن موها استفاده کنید.

فرآیند دکلره کردن مو نیز می‌تواند در خانه صورت گیرد. اما لازم است تا اطلاعات کافی در رابطه با مدت زمان ماندن دکلره بر روی مو و همچنین ترکیب آن کسب شود تا آسیبی به موها وارد نشود. پس از دکلره کردن موها می‌توان رنگ موی دلخواه را بر روی موها پیاده کرد. از جمله ترکیب رنگ‌های پرطرفدار می‌توان به رنگ‌های بلوند عسلی، بلوند دودی و مسی اشاره کرد که در ادامه نحوه‌ ساخت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

رنگ بلوند عسلی

برای رسیدن به رنگ بلوند عسلی باید موها دکلره شود. پس از آن کافی‌ست تا رنگ بلوند طلایی و بلوند شکلاتی با نسبت مساوی با یک‌دیگر ترکیب شده و از اکسیدان شماره‌ 1 نیز همراه آن استفاده گردد.

رنگ بلوند دودی

برای رسیدن به رنگ بلوند دودی می‌توانید رنگ بلوند روشن یا بلوند تیره را به همراه یک سوم واریاسیون دودی و اکسیدان 1 ترکیب کنید.

رنگ مسی

اگر به رنگ مسی علاقه دارید، می‌توانید با ترکیب کردن رنگ بلوند عسلی پایه 6 با رنگ مسی پایه‌ 6 به مقدار مساوی و سپس اضافه کردن یک بند انگشت واریاسیون بنفش به آن، به این ترکیب رنگ برسید. لازم به ذکر است که باید همراه با این ترکیب رنگ از اکسیدان 6 درصد استفاده شده و حتما پیش از رنگ، موها دکلره شود.

رنگ مو مورد علاقه شما کدام است؟

یکی از فرآیندهای آرایشی که می‌تواند تاثیر بسزایی در تغییر چهره‌ افراد و حتی نمایان شدن زیبایی‌های چهره‌ آنان داشته باشد تغییر رنگ در مو است. رنگ کردن موها فرآیندی بوده که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از بانوان و حتی آقایان قرار گرفته است.

برای رنگ کردن موها نیازی به مراجعه به سالن‌های زیبایی نبوده و افراد می‌توانند در منزل نیز نسبت به رنگ کردن موهای خود اقدام کنند. البته لازم است تا نکاتی را در رابطه با انتخاب رنگ و شیوه‌ صحیح رنگ‌گذاری بدانند تا نتیجه‌ کار مورد پسندشان باشد.

شما تا به حال اقدام به رنگ کردن موهای خود در خانه کرده‌اید؟ آیا تجربه نامطلوبی نسبت به رنگ کردن موهایتان در خانه داشته‌اید؟ به نظرتان مهم‌ترین مواردی که هنگام رنگ کردن مو لازم است انجام شود چیست؟ از نگاه شما در حال حاضر کدام رنگ‌ها جذابیت بیشتری دارد و محبوب‌تر است؟ از تجربیات خود برای سوریتو بنویسید و اگر دوستانتان هم به فکر رنگ کردن موهای خود هستند، این متن را برایشان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *