بله بران چیست و ایده های نو برای بله بران

بله بران چیست و ایده های نو برای بله بران

بله بران یکی از مهم‌ترین رسم‌ها برای زوج‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه این مراسم، به منظور گرفتن بله رسمی از عروس، آشنایی بیشتر بزرگترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، برگزار می‌شود. 

در این مقاله، قصد داریم به شما مراسم بله بران و ایده‌های مربوط به آن را معرفی کنیم. با سوریتو همراه باشید.

مراسم بله برون

مراسم بله بران چیست؟

مراسم بله بران، قبل از نامزدی و بعد از خواستگاری برگزار می‌شود. در مراسم بله بران، خانواده‌های نزدیک آقای داماد و عروس، کنار هم جمع می‌شوند. پذیرایی، مشابه پذیرایی مراسم خواستگاری است. معمولا رسم بر این است که بعد از پذیرایی چای یا نوشیدنی خنک، یکی از اعضای خانواده داماد (معمولا پدر، مادر یا یکی از بزرگان فامیل) سر صحبت را باز می‌کند و اقوام آقای داماد را معرفی می‌کند؛ در این شرایط اکثرا نسبت این افراد با داماد گفته می‌شود. بعد از آشنایی نسبی با خانواده داماد، نوبت انجام همین‌ کار توسط خانواده عروس است. برای این معارفه اصلا عجله نکنید، هول نشوید و همه‌چیز را یک شب قبل از بله برون با خانواده مرور کنید.

بله برون

بعد از معرفی و آشنایی اقوام جدید با یکدیگر، زمان مناسب برای صحبت‌های جدی در خصوص، میزان مهریه، شغل آقای داماد، میزان درآمد و محل زندگی آن‌ها است. در گذشته، نیمی از بله بران‌ها، با بحث‌های اینچنینی به‌هم میخورد! اما این روزها، با افزایش سطح درک و فرهنگ مردم، خانواده عروس و داماد در جلسه‌ای خصوصی‌تر، درمورد تمام این مسائل صحبت می‌کنند و بعد از به ‌نتیجه رسیدن، مراسم بله بران رسمی را برنامه‌ریزی می‌کنند. با این‌کار، احتمال هر گونه بحث و ناراحتی از بین می‌رود.

ایده‌های مراسم بله بران

هدیه مراسم بله بران

یکی از رسومات مراسم بله بران، بردن هدیه به خانه خانواده عروس است. هدیه بله بران معمولا شامل یک قواره پارچه پیراهن مجلسی برای عروس (بنا بر تمایل عروس و داماد، می‌توان به جای پارچه، لباس آماده مجلسی نیز هدیه برد). چادر عروس، یک جلد قرآن مجید، انگشتر نشان بله بران و کله قند است؛ اگر تمایل داشتید، می‌توانید در کنار دیگر هدایا، کیف، کفش و یا مانتو نیز قرار دهید.

هدایای بله بران

گل بله بران

یکی از مهم‌ترین ارکان جشن بله بران، گل بله بران است. شما باید یکی از زیباترین سبد گل‌ها را انتخاب کنید و برای این مراسم به خانه عروس ببرید. قطعا تا به آن روز،  بیشتر با سلیقه یکدیگر آشنا شده‌اید و این اولین مراسمی است که می‌توانید سبد گل را مطابق با سلیقه خود و عروستان انتخاب کنید.

در انتخاب گل بله بران، با توجه به شرایط دقت کنید چه نوع گلی انتخاب می‌کنید؛ به عنوان مثال اگر خانه‌ی عروس کوچک است از بردن دسته گل‌های بزرگ که بوی زیادی دارند خودداری کنید.

گل مراسم بله بران

کیک مراسم بله بران

در مراسم بله برون اغلب به جای شیرینی، سفارش کیک مرسوم است. نوع و شکل کیک بله بران بهتر است نشانه‌هایی از این مراسم خاطره‌انگیز داشته باشد. میتوانید از ایده های کیک بله بران که در ادامه برای شما می‌گذاریم کمک بگیرید.

کیک بله بران

حلقه‌ی مراسم بله بران

در مراسم بله برون، بعد از گرفتن بله از عروس خانم، باید با اجازه‌ی پدرعروس حلقه را در دست عروس بیندازید. حلقه نشان اغلب دخترانه و ظریف است؛ بهتر است این حلقه به سلیقه داماد تهیه شده باشد و عروس قبل از مراسم آن را ندیده باشد.

حلقه بله بران

لباس مناسب مراسم بله بران

لباسی که در مراسم بله برون می‌پوشید از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که اولین مراسمی است که با اقوام درجه یک داماد روبرو می‌شوید. در این مراسم، لازم است زیبا و باوقار باشید. انتخاب صحیح لباس، کمک بسیار زیادی به آراستگی‌تان می‌کند. سعی کنید لباسی انتخاب کنید که دخترانه باشد. پیراهن یا بلوز‌ و‌ دامن، ترکیب مناسبی برای لباس بله برون است.

لباس بله برون

محل برگزاری  مراسم بله بران

ابتدا تعداد مهمانان را سوال کنید؛ اگر خانه‎تان کوچک است می‌توانید مراسم را در یک سالن پذیرایی کوچک برگزار کنید تا فضای کافی برای برگزاری مراسم وجود داشته باشد. در اجاره سالن برای مراسم بله بران، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که دسترسی سختی برای مهمانان نداشته باشد.

می‌توانید لیست برخی تالارهای تهران را از سایت سوریتو ببینید.

تزئین میز بله بران

شما می‌توانید با تزئین میز مراسم بله برون، سلیقه‌ی خود را به عنوان میزبان نشان دهید.

بهتر است یک قسمت کوچک از سینی که در آن نوشیدنی سرو می‌شود را مزین به گل و شمعی زیبا کنید، یک تزئین زیبا و ساده می‌تواند گویای سلیقه و مهمان‌نوازی شما باشد.همچنین ترجیحا از مدل‌های قدیمی گل و یا روبان زدن به دستگیره سینی پرهیز کنید. این مدل‌ها بیش از آن که زیبا باشد، سینی را شلوغ و آشفته می‌کند.

میز بله برون

بهتر است یک میز را به قراردادن هدایای بله برون و کیک اختصاص دهید، یک رومیزی زیبا به رنگ‌های شیری، سفید و یا صورتی روشن که روی آن با گل و شمع تزئین شده، بهترین و زیباترین تزئین است. همچنین می‌توانید بسته به ذوق و سلیقه خود، برای تزئین میز از اکسسوری‌های مناسب فصل هم استفاده کنید؛ مثلا برای فصل پاییز یا زمستان، استفاده از میوه درخت کاج و یا برگ‌های ظریف رنگارنگ پائیزی ایده ناب و زیبایی است.

میز بله بران

کلام آخر

 سعی کنید در برگزاری مراسم بله برون سلیقه‌ی هر دو طرف را در نظر بگیرید. بهتر است قبل از مراسم، نقطه نظرات مشترک همدیگر را پیدا کنید تا تنشی به وجود نیاید.

به رسم ادب از بزرگترهایی که در مراسم حضور دارند نظرخواهی و سپس نظر نهایی را اعلام کنید.

به یاد داشته باشید خاطره‌ی این مراسم‌ها تا آخر عمر با شما خواهند ماند؛ سعی کنید از آن لذت کافی را ببرید.

برای خواندن ایده‌های بیشتر می‌توانید به این مقاله نیز رجوع کنید.

شما از مراسم‌های نامزدی چه تجربه‌هایی دارید؟ با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *