دفتر بله بران چیست| انواع دفتر بله بران

دفتر بله برون

بله بران از مراسم قدیمی ایرانیان است که به شکل‌های مختلفی برگزار می‌گردد. در این مراسم صیغه‌ی محرمیت بین عروس و داماد در حضور جمع خوانده میشود. در گذشته بعضی از شرط‌ها در برگه‌ای نوشته میشد، امروزه این شرط و شروط در دفتر بله بران نوشته میشود که بسیار زیبا و شکیل می‌باشد و برای عروس و داماد به عنوان یادگاری باقی می‌ماند. در این مقاله قصد معرفی دفتر بله بران را داریم. با سوریتو همراه باشید.

دفتر بله برون

در دفتر بله بران چه چیزهایی نوشته می‌شود؟

در ابتدای دفتر بله بران آیه‌ای از قرآن و متنی زیبا نوشته می‌شود و سپس موارد زیر ذکر می‌شود:

مهریه: مهمترین موضوع مورد بحث در این جلسه، میزان مهریه و نحوه دریافت آن است که پس از توافقات نهایی در دفتر بله بران به تفصیل ذکر خواهد شد.

 

جهیزیه:  اشاره به اندازه و اقلام جهیزیه‌ای که خانواده عروس برای زوج جوان در نظر گرفته اند و درج هزینه تقریبی تهیه کردن جهاز. (در بعضی از نواحی ایران داماد تهیه کردن چند تکه از جهیزیه را بر عهده دارد، نوع و قیمت تقریبی آن نیز در دفتر بله بران قید خواهد شد.)

تقاضای حق طلاق از طرف زوجه: توافقاتی نظیر حق طلاق عروس و اجازه کار و ادامه تحصیل نیز از شروط مهمی هستند که باید در اولویت‌های لیست دفتر بله بران قرار داده شود.

مسکن داماد: وضعیت مسکن و مکان زندگی مشترک عروس و داماد در حضور بزرگان فامیل به تفکیک نوشته می‌شود. برنامه آن‌ها برای زندگی مستقل از والدین، خرید خانه یا اجاره منزل در همان دفتر ذکر خواهد شد و به امضای بزرگان دو خانواده خواهد رسید.

تاریخ برگزاری مراسمات نامزدی، عقد و عروسی: ذکر زمان و تاریخ و مکان برگزاری مراسمات بی‌شمار ازدواج، برای برنامه ریزی و مدیریت هزینه‌ها در دفترچه توافقات، امری بدیهی است. در این پاراگراف به هزینه‌های عقد که بر عهده کدام طرف است نیز پرداخته خواهد شد.

رسومات و سنت‌های خانوادگی: برای جلوگیری از سوءتفاهمات و حواشی های بعد از عقد و عروسی، در همان جلسات بله برون به رسم و رسومات خانوادگی خود اشاره کنید و کارهای عروسی را تقسیم کنید و ضمن درج در دفتر بله بران، به امضای بزرگان و فامیل طرفین برسانید.

مشخصات قابل ذکر عروس و داماد: در دفتر بله بران علاوه بر نام شناسنامه ای و نام خانوادگی عروس و داماد، نام پدر و مادر، شماره شناسنامه و تاریخ تولد و غیره نیز در متن قرارداد آورده می‌شود.

شیربها: طبق برخی رسومات خانوادگی و فرهنگ بعضی از نقاط ایران هنوز رسم شیربها برداشته نشده است. مطابق توافقات انجام شده از طرف خانواده داماد مقداری پول نقد یا هدیه‌ای نفیس برای خانواده عروس در نظر گرفته می‌شود. بیشتر اوقات خانواده عروس بخشی از جهیزیه را تحت عنوان شیربها از خانواده داماد دریافت می‌کنند. این بند از توافقات حاصله نیز در دفتر بله بران ذکر خواهد شد.

لازم به یادآوری است که توافقات مکتوب و به امضا رسیده در دفتر بله برون بعداً به صورت قانونی در سند ازدواج آورده می‌شود و مواردی که در شروط ضمن عقد نوشته میشود لازم الاجراست.

دفتر بله برون

نمونه متن دفتر بله بران به شرح زیر است:

و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکونو الیها و جعل بینکم موده و رحمه/ یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود. ( آیه ۲۱-سوره روم)

بنام آنکه عشق را آفرید؛ و نهال مهر و محبت را در وجود انسان‌ها کاشت؛ و آن را از دریای عطوفت خود سیراب نمود.

خدایا ما را یاری کن تا آغاز کنیم زندگی را و با هم یکی شدن را، از این رهگذر روز پیوند آسمانی دو غنچه ی باغ زندگی را :

آقا داماد  جناب آقای ……………………

عروس خانم  دوشیزه. ………………….

را در محضر خداوند کریم با این شرایط مقرر می‌کنیم :

مهریه  بدین شرح :

۱- یک جلد کلام الله مجید

۲- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و…………………………………..

۳-سایر موارد مهریه ……………………………………….

جهیزیه بدین شرح:

عروس خانم ………………………………………

آقا داماد ………………………………..

تهیه مسکن توسط آقا داماد بدین شرح :

آقا داماد تعهد میکند …………………………………………………………………………………………….

برگزاری مراسم عقد بدین شرح:

تاریخ ………………………………….

محل…………………………………….

توضیحات ……………………………..

برگزاری مراسم عروسی بدین شرح:

تاریخ ………………………………………

محل………………………………………

توضیحات ………………………………………….

شرایط ویژه‌ی عروس خانم ضمن عقد بدین شرح ……………………………………

شرایط ویژه‌ی آقا داماد ضمن عقد بدین شرح ………………………………………

امضای داماد

امضای عروس

امضا گواهان خانواده‌ی داماد

امضا گواهان خانواده‌ی عروس

دفتر بله برون

البته ممکن است بخشی از این متن نیز با توجه به سلیقه دو خانواده نوشته شود اما به صورت کلی این متن تمام صورت جلسه بله بران را شامل می شود.

شروط ضمن عقد در دفتر بله برون

نکاتی در رابطه با دفتر بله بران:

  • قبل از مراسم بله برون تمامی شرایط خود را روی کاغذی بنویسید که در هنگام نوشتن دفتر، چیزی را از قلم نیندازید.
  • بعضی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها از بیان خواسته‌ها و شرایط خود در دفتر خجالت می‌کشند یا نمی‌توانند در آن موقعیت حرفی بزنند که این کاملا به ضرر خودشان خواهد بود! پس بهتر است از قبل با یکی از بزرگان فامیل این خواسته را هماهنگ کنند که در دفتر بله بران ذکر شود یا به خود شهامت دهند که در هنگام نوشتن شرایط، خواسته‌های خود را مطرح کنند.
  • به هماهنگی تزیینات به کار رفته در دفتر بله بران و قلم با دیگر لوازم و هدایایی که به منزل عروس خانم برده می شوند، توجه کنید.
  • از آنجا که این دفتر مربوط به عروس خانم هم می شود، بهتر است از او در این زمینه ایده بخواهید و از او بپرسید که می خواهد دفتر بله بران چگونه تزیین شود.
دفتر بله برون

مراسم بله بران، از رسومات مهم و به یادماندنی در زندگی زوجین است. سعی داشته باشید که این مراسم به خوبی برگزار شود و خاطره‌ای خوب برای شما به یادگار بماند.

شما می‌توانید ایده‌های برگزاری مراسم بله بران را از این لینک بخوانید.

فراموش نکنید که در قسمت نظرات مارا از تجربیات خود بهره مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *